Annonsera här.

Kontakta oss för att annonsera på denna sida.

God fastighetsförvaltning skapar större trivsel

I en stad som Stockholm så ligger husen närmare varandra, men personerna som bor i dessa kommer längre ifrån varandra än i mindre städer. Det handlar till mångt och mycket om att det finns för många personer i en fastighet och att man inte kan kräva att man ska veta allt om alla – I Stockholm sköter var och en sitt på ett annat sätt. På gott och ont, naturligtvis – men visst kan man alltid önska lite mer grannsämja och gemenskap? Vi anser att man ska kunna göra det och att en viktig del i hur man når dit handlar om fastighetsförvaltning i Stockholm och fastighetsservice: två detaljer som ofta har en gemensam nämnare i det företag man som fastighetsägare anlitar.

Viktigt med hög trivsel

Många tänker inte på hur viktig fastighetsförvaltning faktiskt är; hålls det efter med trädgårdsskötsel, trappstädning, snöskottning och övrigt underhåll så har man direkt skapat en med trivsam, mer inbjudande plats. I många fall så sker valet av en partner för sin fastighetsförvaltning antingen med plånboken eller av gammal vana. Det senare innebär att man förlänger sina avtal utan att undersöka vilka alternativ som finns. Vi tror att många fastighetsägare skulle tjäna på detta – inte minst för grannsämjans skull.

Bättre service och kundmedvetenhet

I själva servicedelen så bör man som fastighetsägare kunna kräva att regelbunden rondering sker, att underhåll av maskiner och utrustning sker, att städning äger rum, att man skottar snö och håller efter i trädgårdar, klipper gräs samt ansar i rabatter. Vidare så kan man även göra tillägg som inkluderar exempelvis ett underhåll – samt skötsel – av tvättstugan (en känd zon för konflikter mellan grannar).

Fastighetsförvaltning med tillgänglighet

En extremt viktig detalj är tillgängligheten. Det företag man anlitat för fastighetsförvaltning ska kunna rycka ut och bistå med sin expertis då man som mest behöver det – går någonting sönder, en hyresgäst ringer och behöver hjälp; ja, då ska också företaget kunna svara och skicka sin personal för att lösa problemet.

I många fall idag så svarar en telefonsvarare som meddelar att eventuella spörsmål och problem, som allra tidigast, kan tas emot på måndag eller någon annan dag i veckan. Så ser inte modern fastighetsförvaltning/service ut.

Korrekt underhåll ger sundare ekonomisk planering

En annan viktig del inom fastighetsförvaltning handlar om att ge korrekt information, baserat på undersökningar, som kan ge en fastighetsägare en fördel i att ligga steget före. Vet man att en värmepump håller på att ge upp, att den inte håller måttet längre och att man skulle tjäna på ett byte så kan amn redan på ett tidigt stadie börja planera för en ny investering och sondera terrängen bland de alternativ som finns.

Detsamma gäller exempelvis taket, fönster, tvättmaskiner och vitvaror – ligger man steget före så har man bättre möjligheter att spara pengar. Att jämföra med en kostnad som kommer akut; där kostar det alltid mycket pengar att reparera.